Landelijke belangstelling voor Delta

13 december 2018

Op 12 december bezochten nieuwsgierige vakcollega’s van scholen uit heel Nederland het Veluws College Mheenpark om meer te horen over Delta: een uniek onderwijsconcept waarbij leerlingen met een mavo, havo en vwo-advies in dezelfde klas zitten, er geen schoolbel gaat en leerlingen geen cijfers en huiswerk krijgen.

Veluws College Mheenpark startte op 1 augustus 2017 met Delta. Nu, ruim een jaar later, kijkt de school tevreden terug. Her en der zijn de plannen licht aangepast, maar fundamenteel gezien draait Delta zoals vooraf bedacht.

Leerling écht centraal
“Binnen Delta staat de leerling écht centraal,” aldus René de Jonge, directeur van Veluws College Mheenpark. “Met Delta bieden we leerlingen meer keuzes en verzorgen we onderwijs op maat. Ons doel is om meer uit leerlingen te halen én de motivatie van leerlingen te verbeteren.” Om dit mogelijk te maken vaart de school met Delta een volledig andere koers dan op de meeste scholen gebruikelijk is: Leerlingen hebben les in leergebieden (in plaats van vakken) en kunnen onderwijs op een hoger niveau volgen. Het kan dus zo zijn dat een leerling met een mavo-advies, wiskunde op havo-niveau volgt omdat hij of zij goed is in dat vak. In de schoolweek is er veel ruimte voor projecten, studievaardigheden, actualiteit en burgerschap. Leerlingen richten een gedeelte van de schooldag zelf in en hebben, net als ouders, een actieve rol in school.

De scholen uit Stadskanaal, Amersfoort, Ede, Oldenzaal en Bladel die vandaag op Mheenpark te gast waren om meer te horen over Delta waren enthousiast. “Zeer stimulerend om te zien dat een andere aanpak écht werkt. Veel scholen praten over onderwijsvernieuwing, het Veluws College Mheenpark doet aan onderwijsvernieuwing,” aldus een docent van het Ubbo Emmius Lyceum uit Stadskanaal.

Toekomst
Er is en wordt hard gewerkt aan Delta, maar de school krijgt er veel voor terug: tevreden ouders, leerlingen en docenten. Leerlingen die meer gemotiveerd zijn en zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. Docenten die veel voldoening halen uit het feit dat hun harde werken zich uitbetaalt. René de Jonge: “We delen ons verhaal graag met andere scholen. We willen hen inspireren en aanmoedigen ook stappen te zetten, lef te tonen. Dit doen we door hen openhartig te vertellen over de uitdagingen en valkuilen die we zijn tegengekomen, maar vooral ook door hen te laten zien wat onze aanpak met leerlingen doet: ze zijn echt actiever, meer betrokken en meer verantwoordelijk”.