Overgangsnormen

Vita

Algemene overgangsnormen onderbouw voor het reguliere onderwijs

  • Alle vakken zijn bepalend voor bevordering naar een volgend leerjaar.
  • In de overgangsnormen telt het cijfer 5 voor één, het cijfer 4 voor twee en het cijfer 3 voor drie tekorten.
  • De cijfers 5, 4, 3, 2 en 1 tellen elk voor één onvoldoende.
  • Voorwaardelijke bevordering is niet mogelijk. Dit betekent ook dat het opleggen van taken om alsnog bevorderd te
    kunnen worden niet is toegestaan.

Er zijn twee soorten normen:
Verplichte normen: worden deze niet gehaald dan kan een leerling niet bevorderd worden.
Subnormen: worden deze niet gehaald dan beslist de docentenvergadering of een leerling al dan niet bevorderd wordt.

Criteria hierbij zijn o.a.:

  • intellectuele vermogens
  • abstractievermogens
  • zelfstandigheid
  • plannen en organiseren
  • kunnen en willen samenwerken
  • verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen
  • resultaten van Cito-genormeerde toetsen

 

  • Worden de verplichte normen en de subnormen gehaald, dan wordt de leerling in ieder geval bevorderd.
  • De docentenvergadering behoudt zich het recht voor om in uitzonderlijke gevallen van de overgangsnormen af te
    wijken en een leerling in een bepaalde schoolsoort te plaatsen.
  • Doubleren in de brugklas en in het tweede leerjaar kan niet, uitzonderingen – meestal ondersteund door een test –
    daargelaten.
  • De uitspraak van de docentenvergadering is bindend.

Specifieke overgangsnormen

Overgangsnormen-brugklas regulier

Overgangsnormen-tweede-klas regulier

Overgangsnormen-derde-klas regulier